jaar | 2021
plaats | Riga, Latvia
categorie | Utiliteit
CJL
The Chamber of Memories - Columbarium
Janus [ˈdʒeɪnəs/JAY-nəs]; Latijns: Iānus [ˈi̯aːnʊs])
De naam van de god Iānus, in het Latijn gewelfde doorgang, is afgeleid van Proto-Italisch *iānu ('deur'), en van het Proto-Indo-Europees *ieh₂nu ('doorgang').
In de oude Romeinse religie en mythe is Janus de god van begin en passages, poorten, overgangen, eindes en dualiteit. Hij was de bestuurder van het begin en het einde van conflicten. In het algemeen was Janus oorspronkelijk de bewaker van de hemelpoorten en hield toezicht op de toegang tot de hemel en tot andere goden.
Vermist beweging en verandering met elkaar verbonden zijn, is hij dubbel van nature, gesymboliseerd door zijn tweekoppig beeld. Dit tweekoppige gezicht insinueert een begin en een einde, evenals een toekomst en het verleden. Met het ene gezicht kijkt hij in het verleden en met het andere in de toekomst. De twee gezichten kunnen niet zonder elkaar, ze zijn voor altijd met elkaar verbonden; zoals ook leven en dood altijd met elkaar verbonden zijn.
Volgens studies van de gedenkmonumenten van Letland zijn er over het gehele grondgebied van Letland begraafplaatsen met asurnen gevonden in de periode van het 1e millennium v. Chr. Tot op de dag van vandaag worden begraafplaatsen met asurnen in Letland ‘cremation graves’ genoemd. Vroeger werden de graven aangelegd met typisch Letse boerenbloemen en klein bloeiend groen. Deze oude begraafplaatsen zijn gebaseerd op het idee van een passage door gedachten en gevoelens. Verschillende stemmingen worden gecreëerd door licht, bloemen, bomen, beeldhouwwerken en drama.
Leven en dood zijn fundamentele onderdelen van het menselijk bestaan. De dood kan niet bestaan zonder leven, ze blijven voor altijd met elkaar verbonden. De scheiding tussen het begin en het einde van het leven, en de passage van de overledene zijn essentieel voor het Columbarium Janus. Het Columbarium bestaat uit een wand die de dualiteit tussen leven en dood symboliseert, beide verbindt maar tegelijkertijd ook scheidt. De zijde van de dood is gerelateerd aan een cirkelvormig element met een betoverende boom, die het begin van een passage van de overledene naar een hemel symboliseert.
De compositie van muur, pad, zithoek en de boom, genereert een contemplatieve passage door gedachten en gevoelens. De ene zijde van de muur, de kant van het leven, heeft een gepolijst oppervlak van gestampt beton, dat (je eigen) leven weerspiegelt en confronteert, terwijl de zijde van de dood een ruw oppervlak heeft.
Ontwerp: 2021, Prijsvraag
Adres: Forest Cemetery Riga, Letland
Opdrachtgever: BeeBreeders - Riga City Council
Projectteam: Jo Janssen, Mingyu Kim, Floor Verhaak, Maud van Oerle